عوارض جراحی پروتز پستان از نظر بهترین فوق تخصص جراحی زیبایی

عوارض جراحی پروتز پستان از نظر بهترین فوق تخصص جراحی زیبایی

در این مقاله از وب سایت تخصصی و حرفه ای بهترین فوق تخصص جراحی زیبایی و پلاستیک و متخصص زیبایی در تهران دکتر مهدی جعفری با ایشان همراه باشید تا با عوارض احتمالی جراحی پروتز پستان یا پروتز سینه و جراحی زیبایی سینه آشنا شوید.

طبق نظر دکتر جعفری فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی عوارض جراحی پروتز پستان را می توان به دو دسته عوارض زودرس و عوارض تأخیری تقسیم کرد. 

جهت دریافت مشاوره رایگان در زمینه رینوپلاستی، ابدومنیوپلاستی، لیپوماتیک و لیپوساکشن، تزریق بوتاکس و ژل با بهترین فوق تخصص جراحی زیبایی و پلاستیک دکتر جعفری تماس بگیرید.

عوارض زودرس بعد از عمل جراحی پروتز پستان

عوارض زودرس احتمالی بعد از این نوع جراحی زیبایی سینه عبارتند از:

۱)تغییر حس نوک سینه یا نیپل

تغییر حس نوک پستان بعد از جراحی پروتز پستان می تواند به صورت بی حسی نوک پستان یا افزایش حس آن بعد از عمل تظاهر پیدا کند. این عوارض به علت تحت تأثیر قرار گرفتن عصب جلدی بین دنده ای خارجی است که به نوک پستان عصب می دهد. معمولاً آسیب عصب به صورت کشیدگی است که پس از مدتی برطرف می شود. اما در مواردی ممکن است بی حسی نوک پستان ناشی از قطع عصب هم باشد. تبحر و مهارت جراح جهت جلوگیری از آسیب به عصب نقش کلیدی از بروز عارضه بی حسی دائمی نوک پستان دارد.

۲)تجمع مایع سروما اطراف پروتز پستان

معمولاً اگر مایعی (seroma) هم اطراف پروتز جمع شود در عرض هفته اول بعد از عمل توسط بافت نرم پستان جذب می شود. شستشوی پاکه پستان حین عمل با محلول آنتی‌بیوتیک می تواند از بروز این عارضه بکاهد. اگر تجمع مایع زیاد یا بعد از یک هفته باقی بماند با سرنگ با هدایت سونوگرافی کشیده می شود.

۳)هماتوم (hematoma)

تجمع خون اطراف پروتز می تواند به صورت زودرس یا حتی تأخیری بروز کند. بروز این عارضه بین ۰٫۵-۲% می باشد. این عارضه به صورت درد، تورم، کبودی، درد هنگام لمس یا درد هنگام حرکت بازو تظاهر پیدا می کند. تورم ناشی از هماتوم می تواند منجر به تغییر شکل پستان هم بشود.

وجود هماتوم اطراف پروتز می تواند منجر به کونتراکچر کپسولی (capsular contracture) شود. جهت جلوگیری از این عارضه بیمار باید از مصرف مکمل ها، داروهای گیاهی یا داروهایی که منجر به افزایش ریسک خون ریزی می شوند، پرهیز کند

کاهش خطر هماتوم بعد از جراحی پروتز پستان

سیر، سرکه، ویتامین E، روغن ماهی، آسپرین، وارفارین، داروهای مسکن مانند بروفن، مفنامیک اسید، ایندومتاسین می توانند منجر به افزایش خطر خون ریزی شوند. لذا مصرف آن ها حداقل از دو هفته قبل از عمل باید قطع شود. درمان هماتوم عمل جراحی مجدد، تخلیه هماتوم، خون گیری پاکه پستان، شستشو با آنتی بیوتیک و گذاشتن دران بعد از عمل است. معمولاً نیاز به تعویض پروتز سینه نمی باشد.

درمان هماتوم

هماتوم معمولاً در عرض یک هفته بعد از عمل تشخیص داده می شود، اما گاهی اوقات ممکن است به صورت تأخیری بعد از یک هفته یا حتی بعد از ماه ها یا سال ها پس از جراحی پروتز اتفاق بیفتد که در این موارد علت معمولاً ضربه به پستان می باشد.

در این موارد تأخیری اگر هماتوم در حال گسترش و بزرگ باشد باید بیمار به اتاق عمل منتقل و هماتوم تخلیه شود. اگر هماتوم در حال گسترش نباشد و کوچک باشد می توان درمان غیر جراحی را انتخاب کرد اما درمان غیر جراحی هماتوم، بیمار را در ریسک بیشتری برای کپسولارکنتراکچر بعدی قرار می دهد.

۴)عفونت بعد از پروتز سینه

عفونت ناشی از پروتز سینه می تواند به صورت خفیف و تنها به صورت گرمی و قرمزی پوست یا شدید به صورت ترشحات چرکی واضح اطراف پروتز تظاهر پیدا کند. میزان بروز عفونت در جراحی اولیه پروتز پستان می تواند به ۲% برسد. خود پارانشیم پستان و مجاری شیری می تواند حامل باکتری باشد و باعث آلودگی فیلد عمل و پاکه پستان شود.

میزان بروز عفونت در جراحی اولیه پروتز پستان می تواند به ۲% برسد. استافیلوکوک اپیدرمیس باکتری است که به صورت نرمال در فلور پوست قرار دارد و می تواند باعث عفونت بعد از عمل شود. برای پیشگیری از عفونت توصیه می شود که فیلد عمل جراحی پروتز قبل از عمل با محلول کلرهگزیدین شستشو داده شود.

درمان عفوت احتمالی بعد از جراحی پروتز پستان

استفاده از آنتی‌بیوتیک پروفیلاکتیک قبل از عمل و ارائه آن تا ۳ روز بعد از عمل از عوامل مؤثر جهت پیشگیری از عفونت است. شستشوی پاکه پستان و پروتز با محلول آنتی‌بیوتیکی با سیتراسین، سفازولین و جنتامایسین حین عمل توسط جراح پلاستیک انجام می شود.

قبل از دست زدن به پروتز بهتر است جراح حین عمل دستکش خود را تعویض و با یک دستکش استریل جدید بدون پودر از طریق سلیو (sleeve) استریل بدون تماس مستقیم پروتز با پوست بیمار، پروتز در داخل پاکه پستان کار گذاشته شود.

در مورد درمان عفونت پروتز پستان بعد از عمل باید گفت که اگر عفونت سریع تشخیص داده شود تعداد قابل ملاحظه ای از این عفونت ها به آنتی‌بیوتیک خوراکی و وریدی پاسخ خواهند داد. اما اگر عفونت به آنتی‌بیوتیک پاسخ ندهد و علی الرغم درمان آنتی‌بیوتیکی پیشرفت کند باید بیمار به اتاق عمل منتقل شود، پروتز خارج و پاکه پستان تحت شستشو و دبریدمان و تعبیه دران قرار گیرد. تعبیه پروتز جدید ۶-۱۲ ماه بعد از کنترل عفونت می تواند انجام شود.

۵)ترومبوفلبیت وریدهای سطحی سینه یا بیماری موندر

بروز این پدیده (mondor) در ۱-۲ درصد موارد جراحی پروتز پستان صورت می گیرد. اکثر موارد این پدیده در نیمه تحتانی پستان ایجاد می شود. خوشبختانه این پدیده یک فرآیند خود محدود شونده است که در طی چند هفته با کمپرس گرم برطرف می شود.

 

عوارض دیررس پروتز پستان از نظر فوق تخصص جراحی پلاستیک

طبق نظر دکتر مهدی جعفری بهترین متخصص زیبایی در تهران، برخی از عوارض پروتز سینه که احتمال دارد به صورت دیررس ظاهر شوند عبارتند از : 

۱)کپسولارکونتراکچر اطراف پروتز پستان

کپسولارکونتراکچر در مراحل انتهایی و شدید به صورت بدشکلی قابل لمس دردناک پستان تظاهر پیدا می کند. در واقع وقتی پروتز وارد پستان می شود بدن انسان به عنوان واکنش به جسم خارجی در اطراف پروتز یک کپسول تشکیل می دهد که این طبیعی است و در تمامی موارد جراحی پروتز سینه اتفاق می افتد. اما اگر بدن با واکنش اضافی بافت اسکار بیشتری تشکیل دهد که منجر به ضخیم شدن بیش از حد نرمال کپسول اطراف پروتز شود، به صورت تغییر شکل و جابجایی سفت پروتز که می تواند دردناک هم شود، تظاهر پیدا می کند که به آن کپسولار کونتراکچر می گوییم. 

دکتر جعفری با ارائه مشاوره رایگان در زمینه جراحی زیبایی سینه، لیپوماتیک، رینوپلاستی، ابدومینوپلاستی و تزریق بوتاکس در خدمت شماست. 

کپسولار کونتراکچر بافت فیبروز خطی است که اکثراً در پروتزهای با پوسته صاف دیده می شود و تقسیم بندی بیکر (Baker) از لحاظ بالینی کپسولارکونتراکچر را به ۴ مرحله تقسیم می کنند. 

الف)کپسولارکونتراکچر مرحله اول grade I

پستان به صورت نرم و مانند پستانی که عمل نشده است لمس می شود. این مرحله طبیعی است و در تمامی موارد جراحی پروتز پستان دیده می شود. 

ب)کپسولارکونتراکچر مرحله دوم grade II

کپسولارکونتراکچر حداقل است (minimal). پستان نسبت به پستان نرمال و عمل نشده مقداری سفت تر است و پروتز قابل‌رؤیت نیست اما می تواند لمس شود. 

ج)کپسولارکونتراکچر مرحله سوم grade III

کپسولارکونتراکچر در حد متوسط است و پستان سفت تر لمس می شود. پروتز به آسانی قابل لمس و حتی ممکن است دیده شود. 

د)کپسولارکونتراکچر مرحله چهارم grade IV

کپسولارکونتراکچر در حد شدید است و پستان سفت، دردناک و تغییر شکل داده است. از لحاظ میزان شیوع اگر بخواهیم مرحله دوم و سوم را هم در نظر بگیریم به ۱۵-۳۰% موارد هم می رسد اما مرحله دوم و سوم نیاز به درمان جراحی ندارد. شیوع مرحله چهارم کپسولارکونتراکچر که نیاز به درمان جراحی دارد در حد ۲-۳% می باشد. علت دقیق کپسولارکونتراکچر نامشخص است.

هماتوم، سروما، نشت ژل سیلیکونی به داخل پاکه پستان می تواند کپسولارکونتراکچر را تشدید کند. اجسام خارجی از جمله پودر دستکش و گرد و غبار نیز می تواند در ایجاد کپسولارکونتراکچر مؤثر باشد. در واقع کپسولارکونتراکچر ایجاد بافت فیبروز توسط سلول های میوفیبروبلاست در واکنش به جسم خارجی است.

عفونت نیز از عوامل شناخته شده ایجاد کپسولار کونتراکچر است. عفونت خفیف مزمن که از لحاظ بالینی قابل تشخیص نیست و با وجود باکتری در مجاورت پوسته پروتز که از دسترس سیستم ایمنی بدن خارج است، مشخص می شود.

تکنیک جراحی پروتز سینه و مهارت و تبحر جراح در پیشگیری از بروز کپسولارکونتراکچر نقش مهمی دارد. فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی ماهر و باتجربه با جلوگیری از آسیب به بافت، کنترل کامل خونریزی که حتی قطره ای از خون داخل پاکه پستان باقی نماند و ایجاد پاکه پستان با اندازه مناسب می تواند نقش مهمی در جلوگیری از بروز عارضه کپسولارکونتراکچر داشته باشد. 

2)حرکات ورزشی و ماساژ بعد از عمل

استفاده از پروتز Textured به جای smooth در کاهش بروز کپسولارکونتراکچر مؤثر است. برش در چین زیر پستانی (IMF) ، قرار دادن پروتز زیر عضله نیز در کاهش بروز این عارضه نقش دارند.

داروهایی مانند ZaFirlukast (Accolate) و Montelukast (Singulair) که در درمان آسم کاربرد دارند در درمان مراحل اولیه کپسولارکونتراکچر مؤثرند اما با توجه به عوارضی که دارند باید در تجویز آن‌ها احتیاط کرد. 

3)بد قرارگیری و چرخش پروتز پستان

این مشکل (Implant malposition/rotation) دومین عارضه پروتز سینه از لحاظ شیوع بعد از کپسولارکونتراکچر است که به صورت تأخیری ممکن است بروز کند، باز کردن بیش از حد پاکه پستان حین عمل به سمت داخل یا خارج، بکار بردن پروتز های بزرگ ممکن است باعث بروز این عارضه شوند.

باید توجه داشت که غیر قرینگی ها و اختلالات آناتومیک قفسه سینه نیز می تواند منجر به جابجایی پروتز بعد از عمل شود که البته به‌کارگیری پروتزهای textured در این موارد می تواند از بروز عارضه جابجایی بکاهد. چرخش rotation فقط برای پروتزهای قطره اشکی یا آناتومیکال مطرح است و جهت کاهش بروز این عارضه تمامی پروتزهای آناتومیکال (shaped) به صورت textured ارائه می شوند.

فوق تخصص جراحی پلاستیک ماهر و باتجربه پاکه پستان را درست به اندازه پروتز باز می کند تا از بروز عوارض بد قرارگیری malposition و چرخش rotation که از عوارض پروتز پستان است، بکاهد. 

4)چین و چروک (wrinkling) یا موج دار شدن (rippling) پروتز سینه

برای جلوگیری از قابل لمس شدن یا دیده شدن پروتز و برای جلوگیری از چین و چروک و موج دارد شدن ، باید به اندازه کافی پوشش بافت نرم روی پروتز قرار گیرد. قرار دادن پروتز زیر عضله یا در پلان دوتایی dual-plane بیشترین پوشش بافت نرم را برای پروتز مهیا می کند. برای قرارگیری پروتز روی عضله حداقل ضخامت پل فوقانی پستان باید ۲ سانتی متر باشد.

ممکن است اوایل پروتز قابل لمس نباشد و چین و چروک یا موج دار شدن پروتز دیده نشود، اما به مرور زمان به علت کشیدگی، آتروفی، کاهش وزن، ضخامت بافت نرم کاهش و این عوارض به وجود آیند. در افرادی که بعد از جراحی پروتز دچار کاهش وزن قابل توجه می شوند میزان بروز این عوارض افزایش می یابد. موج دارد شدن و چین و چروک در موارد پروتزهای سالینی، پروتزهای textured و پروتزهایی که به طور کامل از ژل پر نشده اند بیشتر دیده می شود. 

درمان موج دار شدن و چین و چروک بعد از جراحی پروتز پستان

طبق نظر بهترین جراح زیبایی و بهترین فوق تخصص جراحی زیبایی راه کارهای درمان موج دار شدن و چین و چروک بعد از جراحی پروتز سینه عبارتند از:

  • جابجایی پروتز از روی عضله به زیر عضله
  • تعویض پروتز textured با smooth
  • تعویض پروتز سالینی (آب نمکی) با سیلیکونی
  • تزریق چربی به بافت نرم روی پروتز
  • قرار دادن ماتریکس (matrix) بافت نرم روی پروتز 

5)عارضه انیمیشن دفرمیتی ( Animation Deformity ) 

این عارضه صرفاً در پروتزهایی دیده می شود که زیر عضله بکار می روند. در افرادی که تمرینات ورزشی با به‌کارگیری عضلات سینه ای انجام می دهند می تواند خیلی آزاردهنده باشد. در یک مطالعه نشان داده شد که ۱۵% افرادی که پروتز آن‌ها زیر عضله کار گذاشته شده است به درجاتی دچار این عارضه می باشند.

در افرادی که این عارضه شدید است با عمل جراحی و جابجایی عمل پروتز از زیر عضله به روی عضله درمان انجام می شود. 

6)لنفوم آناپلاستیک سلول بزرگ

در چند سال اخیر آگاهی و سؤالات در مورد Ana plastic Large Cell Lymphoma)   ALCL) در خانم هایی که تحت جراحی پروتز پستان قرار گرفته اند افزایش یافته است. امروزه تنها ۲۰۰ مورد در کل جهان گزارش شده است. تظاهرات آن می تواند به صورت تجمع تأخیری مایع اطراف پروتز، توده متصل به کپسول پروتز، توموری که باعث زخمی شدن و بیرون زدگی پوست شود یا درگیری غدد لنفاوی باشد. در اکثریت قریب به اتفاق مواردی که کشف شده پروتز بکار رفته textured بوده است اما به علت نادر بودن ALCL و عدم کفایت یافته های آماری نمی توان پروتزهای Textured را مقصر دانست. برای تشخیص ALCL در تمامی بیمارانی که یک سال بعد از عمل دچار سروما یا توده همراه کپسولارکونتراکچر می شوند باید با راهنمایی روش های تصویربرداری، مایع سروما کشیده و جهت بررسی به آزمایشگاه فرستاده شود. درمان شامل جراحی، کموتراپی و رادیوتراپی می باشد.

در اکثریت قریب به اتفاق مواردی که کشف شده پروتز بکار رفته textured بوده است اما به علت نادر بودن ALCL و عدم کفایت یافته های آماری نمی توان پروتزهای Textured را مقصر دانست. برای تشخیص ALCL در تمامی بیمارانی که یک سال بعد از عمل دچار سروما یا توده همراه کپسولارکونتراکچر می شوند باید با راهنمایی روش های تصویربرداری، مایع سروما کشیده و جهت بررسی به آزمایشگاه فرستاده شود. درمان شامل جراحی، کموتراپی و رادیوتراپی می باشد. 

بهترین متخصص زیبایی در تهران

دکتر جعفری با سابقه طولانی در زمینه جراحی بینی، جراحی سینه و جراحی لیپوماتیک و لیپوساکشن بدون شک بهترین متخصص زیبایی در تهران هستند. جهت مشاهده نمونه جراحی های انجام شده توسط ایشان به کانال تلگرام و آپارات مراجعه نمایید.

ترجمه شده توسط دکتر مهدی جعفری

با تشکر از همراهی شما با وب سایت فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی دکتر مهدی جعفری

دکتر مهدی جعفری

دکتر مهدی جعفری

دکتر مهدی جعفری، عضو انجمن جراحان پلاستیک ایران و فوق تخصص جراحی پلاستیک است. او رتبه اول دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را دریافت کرده است. دکتر جعفری با استفاده از تجهیزات مدرن و با همراهی تیم حرفه‌ای، در زمینه جراحی های زیبایی مانند جراحی زیبایی سینه، بینی، باسن، لیپوساکشن و تزریق بوتاکس و ژل فعالیت می‌کند. او آماده ارائه خدمات به زیباجویان عزیز با توانایی و تجربه خود می‌باشد...

دسته بندی ها:

دیدگاه ها

ثبت دیدگاه
اینستاگرامآدرس مطبتماس سریعدرباره دکتر