ابدومینوپلاستی یک روش عمل جراحی زیبایی است که برای حذف چربی اضافی ناحیه شکم وبه منظور سفت کردن عضلات و فاسیای دیواره شکم استفاده می‌شود. این نوع عمل جراحی معمولاً در بیماران مبتلا به بافت شل یا تضعیف آن پس از بارداری یا به دنبال کاهش وزن عمده استفاده می‌شود. البته وراثت و ژنتیک نیز می‌تواند در داشتن شکم آویزان نقش داشته باشد. در اين جراحي، جراح پلاستيك چربی ‏های اضافه و پوست آویزان شکم را برمی ‏دارد. در نهایت این عمل به شکمی صاف و بدون تجمع چربي موضعي منجر می‏ شود.

فرد مناسب براي جراحي ابدومینوپلاستی كسي است كه بيشتر از اضافي پوست و اويزاني ان شاكي است.افرادي كه دچار افزايش وزن زياد هستند كانديد مناسبي براي اين عمل نيستند.توصيه مي شود كه افراد داراي وزن زياد ابتدا مقداري وزن كم كرده و بعد از متعادل شدن وزن كانديد عمل شوند. کسانی که به دلیل زایمان، كاهش وزن،افزایش سن، تغییرات هورمونی و مصرف الکل دچار افتادگي پوست شكم شده و از تجمع چربي موضعي رنج مي برند اما در عين حال وزن انها نرمال يا كمي بالاتر از نرمال باشد كانديد مناسب جراحي تامي تاك يا ابدومينوپلاستي مي باشند.

بسياري افراد بعد از حاملگي و كاهش وزن دچار ترك پوستي يا استريا در قسمت تحتاني شكم خود مي شوند ،از انجا كه در ابدومينو پلاستي يا تامي تاك پوست اضافي شكم از ناحيه تحتاني ان برداشته مي شود،همه يا قسمت بيشتر اين ترك هاي پوستي برداشته خواهند شد.

این روش برای کاهش وزن و لاغری نیست بلکه برای فرم ‏دهی شکم است. خانم‏ هایی که قصد دارند در آینده باردار شوند باید جراحی ابدومینوپلاستی را بعد از زایمان انجام دهند، زيرا جمع كردن عضلات شكم بوسيله جراحي در حين عمل ابدومينوپلاستي و محدود شدن فضاي شكمي مي تواند باعث محدوديت رشد جنين در رحم و يا حتي ندرتا باعث سقط جنين شود.

عدم برگشت چربي و پوست اضافي در جراحي ابدومينوپلاستي يا تامي تاك به رعايت رژيم غذايي و تغيير شيوه زندگي توسط خود فرد دارد و به نوع يا شوه عمل بستگي ندارد.

 

جراحی شکم کامل می تواند از ۲.۵ تا ۴ ساعت طول بکشد. هزینه مربوط به جراحی ابدومینوپلاستی از کشوری به کشور دیگر متفاوت است و حتی در درون مناطق یک کشور هم می تواند متغیر باشد. همانطور که هزینه بسیاری از اعمال جراحی زیبایی بستگی به عوامل مختلف مانند وسعت عمل، سن بیماران، وزن و وضعیت سلامت فرد بستگی دارد. به عنوان مثال در بعضی افراد لازم است برای مراقبت بیشتر مدت زمان بیشتری در بیمارستان بستری باشند و مسلما هزینه این افراد بیشتر خواهد بود.

ابدومینوپلاستی یا تامی تاک یک جراحی سه بخشی است:

مرحله اولعمل جراحي ابدومينوپلاستي تجمع موضعي چربی‏ های اضافی شکم و پهلوها به روش لیپوماتیک تخلیه می ‏شوند.

مرحله دومجراح با یک برش پنهانی که در دیدرس نیست ،پوست قسمت تحتاني شكم را برش مي دهد.البته در اين قسمت مهارت جراح نقش مهمي دارد كه بتواند محل برش را در زير لباس زير قرار دهد به طوري كه نمايان نباشد.پوست از عضلات زير ان جدا و بلند مي شود.

مرحله سوم: عضلات شکمی بهم نزدیک‏تر می ‏شوند تا ظاهری سفت و عضلانی داشته باشد.ناف نيز در محل جديد خود فيكس مي شود.پوست اضافي از قسمت پاييني شكم برداشته و زخم ترميم مي شود. 
در این عمل، تا حد امکان برش ‏ها به صورتی انجام می‏ شود که اسکاری باقی نماند. می ‏توانید در هنگام مشاوره با جراح پلاستيك خود درباره چگونگی برش ‏ها و نواحی آن‏ها سوال بپرسید. این روش نیاز به یک بیهوشی عمومی دارد و به عنوان یک جراحی چند ساعته انجام می‏ شود.

براي اين عمل فرد بايد از نظر جسمی در سلامت باشند و به بیماری‌های افزایش‌دهنده خطر جراحی مانند امراض قلبی، دیابت یا آسم مبتلا نباشند و يا بيماري ايشان كنترل شده باشد. دارای وزن ثابت باشند؛ قصد بارداری در آینده را نداشته باشند؛ 
مهمتر از همه در جراحي هاي زيبايي، فرد بايد دارای انتظارات واقع‌بینانه از نتایج جراحی باشد. 
افرادي كه سابقه بارداری و زایمان متعدد دارند يا به دلیل افزایش سن خاصیت ارتجاعی پوست خود را از دست داده اند و از بزرگی بیش از حد شکم خود رنج مي برند و تحت فشار روحی باشند، مي توانند كاندید مناسب تاميتاك يا ابدومينوپلاستي باشند. 
 <<قبل از اقدام به هر جراحی‌ای به خصوص جراحی زیبایی باید با یک جراح پلاستيك معتبر و با سابقه مشورت نموده و از او مشاوره‌های لازم را گرفت. بدون آگاهی و درک عوارض و خطرات احتمالی نباید تصمیم به عمل گرفته شود. جراحی شکم ابدومینوپلاستی یک جراحی شخصی است که هیج کس جزء خود فرد نمی‌تواند تصمیم نهایی را بگیرد و ریسک انجام آن را بپذیرد. این انتخاب کاملاً شخصی وبا کمک جراح پلاستيك و حمایت اطرافیان می‌توانند راحت‌تر انجام شود.>>

در اولین ویزیت جراح ابتدا سؤالاتی را مطرح می‌کند تا علاوه بر بررسی سلامت جسمی فرد روحیات او و اهدافش از انجام این عمل را ارزیابی کند.

این پرسش ها شامل:

  • هدف شما از انجام جراحی زیبایی شکم چیست و انتظار چه نتیجه‌ای را از عمل جراحی دارید؟
  • آیا قصد بچه دار شدن در آینده را دارید؟
  • آیا به وزن ایده‌آل خود رسیده‌اید و قصد کاهش وزن در آینده را ندارید؟
  • در حال حاضر چه داروها، مکمل یا ویتامینی مصرف می‌کنید؟آیا سابقه‌ی جراحی داشتید؟
  • آیا سابقه‌ی بیماری خاص، آلرژی دارید؟
  • آیا در حال حاضر سیگار، مواد مخدر و الکل مصرف می‌کنید؟

سپس با انجام معاینات و آزمایش‌های لازم سلامت فرد را بررسی می‌کند. با گرفتن عکس‌هایی از شکم پروند بیمار کامل می‌ شود.مصرف داروهای رقیق‌کننده خون مانند آسپرین و سیگار دو تا سه هفته قبل از عمل بايد قطع شود. برای این‌که با خیالی آسوده‌تر خود را برای جراحی آماده کنید بهتر است تمامی سؤالات خود را از جراح بپرسید.

لیست این سوالات عبارتند از:

آیا جراح من جراح پلاستيك است دارای گواهی انجام جراحی ابدومینوپلاستی می باشد؟ چند سال سابقه‌ی انجام این جراحی را دارد؟ آیا این عمل جراحی برای من مناسب است؟ برش جراحی شکم من در کدام ناحیه ایجاد می‌شود و آیا جای آن باقی می‌ماند؟ مدت زمان لازم برای بهبودی کامل چه قدر است؟ با چه اقداماتی می‌توانم سریع‌تر بهبود یابم؟ مراقبت‌های لازم برای بعد از عمل چیست؟ از چهد زمانی می‌توانم فعالیت روزمره و بدنی خود را از سر گیرم؟ عوارض و خطرات احتمالی جراحی چیست؟در صورت نارضایتی از عمل جراحی چه راه‌حلی وجود دارد؟ در صورت بارداری پس از عمل چه تأثیری بر نتیجه جراحی می‌گذارد؟

دستورات قبل از عمل ابدومینو پلاستی

  • آزمایشات درخواستی پزشک را به طور کامل انجام دهید. 
  • سه هفته قبل از جراحی ابدومینوپلاستی از مصرف الکل و سیگار خودداری کنید. 
  • دو هفته قبل از عمل از مصرف داروهای ضد التهابی و آسپیرین پرهیز کنید. 
  • قبل از جراحی مقدار زیادی آب بنوشید. 
  • هیدراته شدن بدن به روند موفق جراحی و تسریع بهبودی کمک می‏ کند.
  • در صورت داشتن بيماري زمينه براي اوكي عمل از پزشك معالج خود مشاوره بگيريد.

دستورات بعد از عمل ابدومینو پلاستی

  • بعد از ترخيص از بيمارستان راه رفتن متناوب در منزل از لخته شدن خون در ساق پا و كلا به بهبودي سريعتر شما كمك خواهد كرد. پس استراحت مطلق بعد از ابدومينوپلاستي يا تاميتاك معنا ندارد.
  • بعد از 48 ساعت از عمل براي ويزيت و خروج دران به جراح پلاستيك خود مراجعه كنيد.
  • بعد از آن چرب كردن زخم با پماد انتي بيوتيكي روزانه انجام مي شود.
  • مصرف آنتي بيوتيك خوراكي و داروي ضد درد را بر اساس دستور جراح پلاستيك خود ادامه دهيد.
  • یک هفته بعد از جراحی می‏ توانید به فعالیت روزانه خود بپردازید. بعد از بهبودی به رژیم و ورزش ادامه دهید تا نتیجه مطلوب خود را نگه دارید.

دوران نقاهت بعد از عمل ابدومینوپلاستی

دوران بهبودی بعد ازعمل ابدومینوپلاستی برای هر فرد متفاوت است. سرعت بهبودی به عوامل متعددي از جمله استانه تحمل فرد،سن،بيماري زمينه اي بستگي دارد. اما معمولا 7 تا 10 روز بعد از عمل فرد به فعاليت روزمره خود بر مي گردد و فعاليت هاي سبك ورزشي بعد از يك ماه قابل انجام است.

  • مصرف ميوه، ماهی و میگو بعد از عمل مفید است؛
  • بروز ترشحات خون‌آبه‌ای از محل زخم نرمال بوده ولی خونریزی فعال نیاز به پیگیری فوری به        خصوص در دو هفته ابتدایی پس از عمل دارد؛
  • باید از بلند کردن اجسام سنگین در طول دوره بهبودی اجتناب شود؛
  • کبودی و ناراحتی پس از عمل طبیعی است که با پوشیدن لباس مخصوص و شکم‌بند کشسان برای دو ماه می‌توان میزان کبودی و تورم ناحیه را کنترل و ترمیم بافت شکم را حمایت کند. همچنین در شکل‌گیری جدید پوست ناحیه تحت درمان مؤثر است؛
  • باید از مصرف تمام اشکال نیکوتین از یک ماه یا بیشتر قبل از عمل جراحی و همچنین در طول دوره بهبودی خودداری شود؛
  • مصرف نمک باید حداقل تا دو هفته پس از عمل جراحی محدود شود؛
  • ویزیت پیگیری روز سوم و هفته اول پس از عمل برای بررسی ناحیه برش و زخم ضروری است.

معمولاً درد در روز سوم خارج می‌شود. ناحیه‌ی برش زخم قرمز و برجسته است که با مراقبت‌های مناسب فقط یک خط نقره‌ای نازک از آن برجا می‌ماند. بهبودی کامل زخم 3 الی 6 ماه حتی یک سال زمان می‌برد. معمولاً در روزهای ابتدایی پس از عمل ابدومینوپلاستی زخم ظاهر خوبی دارد اما با گذشت زمان برجسته‌تر و قرمز تیره و حتی ارغوانی رنگ خواهد شد. سپس با گذشت ماه‌ها شروع به کم‌رنگ شدن می‌کند. ولی جای زخم ناشی از عمل برای همیشه در زیر شکم باقی خواهد ماند.

 

خطرات و عوارض ناشی از جراحی زیبایی شکم می‌تواند جدی یا حتی تهدید‌کننده زندگی فرد باشد. هنگام تصمیم گیری برای انجام این جراحی حتماً باید خطرات و عوارض بالقوه آن را در نظر گرفت و با توجه به آن تصمیم گرفت. از این رو باید تمام خطرات احتمالی به بیماران اطلاع داده شود. بسیاری از عوارض و خطرات با رعایت اصولی دستورالعمل پس از جراحی قابل پیشگیری است.

با این حال در موارد نادر عوارض شدید رخ می‌دهد و این عوارض شامل:

لخته شدن خون، ترومبوز قلبی و عوارض ریوی یا عفونت است. عفونت معمولاً با آنتی بیوتیک و زهکشی درمان می‌شود. برای جلوگیری از ایجاد لخته خون در پاها به بیماران توصیه می‌شود تا در اسرع وقت پس از عمل جراحی راه رفته و حرکت کنند. آمبولی ریوی، حمله قلبی یا سکته از عوارض بسیار نادری است که ممکن است پس از هر نوع عمل جراحی به علت عدم تحرک به ایجاد لخته خون و انتقال آن به قلب، ریه و یا مغز منجر شود. بنابراین افرادی که جراحی گسترده ابدومینوپلاستی داشته‌اند، در معرض خطر جدی آمبولی ریوی هستند که در صورت رخداد معمولاً در عرض سه هفته پس از عمل جراحی و اغلب 72 ساعت اول اتفاق می‌افتد. 
در موارد نادر هم عمل جراحی دیگری برای رفع یک عارضه بالقوه مورد نیاز است. نکروز پوستی یکی از این عوارض است که نیاز به جراحی دیگر برای پیوند یک پوست جدید به جای پوست مرده دارد. اگر چه نکروز بسیار نادر است، احتمال بروز آن در افراد سیگاری افزایش می‌یابد. قطع مصرف نیکوتین و سیگار چند هفته قبل و چند هفته پس از جراحی می‌تواند احتمال بروز این عارضه را بسیار محدود کند. 
یکی دیگر از مشکلات شایع پس از جراحی ابدومینوپلاستی، تجمع مایع در زیر پوست است که به ان سروما مي گويند و نیاز به تخلیه دارد.جراح می تواند مایع را با یک سرنگ آسپیره کند. 
زخم ناشی از ابدومینوپلاستی بسته به مقدار پوست حذف شده ظاهر غیر خوشایندی دارند که البته تکنیک‌های مورد استفاده برای عمل جراحی، مهارت جراح، و توانایی بدن برای بازیابی می‌تواند در ظاهر آن تأثیر گذارد.

دیگر خطرات و عوارض احتمالی ابدومینوپلاستی عبارت است از:

خون ریزی؛ تأخیر در بهبود زخم؛ از دست دادن پوست بیش از حد؛ بی‌حسی و یا سایر تغییرات در حس پوست؛ عوارض بی‌هوشی؛ تغییر رنگ پوست یا تورم طولانی مدت؛ مرگ بافت چربی عمقی پوست (نکروز چربی)؛ جدایی زخم عمده؛ عدم تقارن؛ درد مداوم؛ تورم مداوم در پاها؛ آسیب عصبی؛ هماتوم؛پارگی بخیه؛ ورم؛ اسکار قابل مشاهده؛ مرگ.

معمولاً نتایج جراحی ابدومینوپلاستی در صورت رخ ندادن عارضه ی خاص، رضایت‌بخش بوده و دائمی خواهد ماند. البته به شرطی که فرد در آینده باردار نشود و یا کاهش وزن شدید و ناگهانی نداشته باشد.

 

دکتر مهدی جعفری

دکتر مهدی جعفری

دکتر مهدی جعفری، عضو انجمن جراحان پلاستیک ایران و فوق تخصص جراحی پلاستیک است. او رتبه اول دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را دریافت کرده است. دکتر جعفری با استفاده از تجهیزات مدرن و با همراهی تیم حرفه‌ای، در زمینه جراحی های زیبایی مانند جراحی زیبایی سینه، بینی، باسن، لیپوساکشن و تزریق بوتاکس و ژل فعالیت می‌کند. او آماده ارائه خدمات به زیباجویان عزیز با توانایی و تجربه خود می‌باشد...

دسته بندی ها:

دیدگاه ها

ثبت دیدگاه
اینستاگرامآدرس مطبتماس سریعدرباره دکتر
کد های هدر و فوتر فعال هستند