رفع افتادگی سینه با لیفت سینه
سه‌شنبه، 03 مرداد 1402

یکی از شایع ترین مسائل زنان به خصوص در سنین بالا، رفع افتادگی سینه است که این مورد می تواند با عمل زیبایی ماستوپکسی یا لیفت سینه بر طرف شود، در این مطلب از وب سایت دکتر جعفری فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی و بهترین متخصص زیبایی در تهران همراه باشید تا با ویژگی های این جراحی و چگونگی انجام آن آشنا شوید. 

رفع افتادگی سینه با عمل ماستوپکسی

یکی از شایع ترین موارد مراجعه به مطب پزشک فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی خصوصاً جراحان پلاستیک که عمدتاً جراحی زیبایی سینه را انجام می دهند، افتادگی سینه است.

افتادگی سینه ها حتی ممکن است در طی رشد و فرآیند بلوغ رخ دهد اما افتادگی پستان ها حس سالخوردگی را برای فرد تداعی می کند. پستان با شکل نرمال و قطره اشکی نمادی از جوانی و حس زنانگی است که باعث افزایش اعتماد به نفس و احساس امنیت در بسیاری از زنان می شود.

جهت دریافت مشاوره تخصصی و رایگان در زمینه رینوپلاستی، ابدومینوپلاستی، ماموپلاستی، پروتز سینه، لیپوماتیک و تزریق بوتاکس با دکتر جعفری بهترین متخصص زیبایی در تهران با شماره‌های بالای همین صفحه تماس بگیرید.

تفاوت بزرگی و افتادگی سینه‌ها

نکته حائز اهمیت این است که باید بین بزرگی و افتادگی پستان ها افتراق قائل شد. در فردی که پستان ها افتاده است ممکن است حجم پستان کم باشد، نرمال و متناسب با خواست بیمار باشد یا حتی حجم پستان زیاد و باعث ناراحتی و علائمی در فرد باشد. در هر کدام از این موارد درمان های متفاوتی لازم است.

در فردی که پستان ها افتاده و حجم پستان ها کم است باید لیفت سینه یا ماستوپکسی به اضافه پروتز سینه برای فرد انجام شود، در حالی که اگر افتادگی همراه با حجم دلخواه پستان باشد جراحی ماستوپکسی یا لیفت پستان کفایت می کند. در فردی که پستان ها افتاده و حجم پستان ها زیاد باشد عمل جراحی ماموپلاستی کاهشی، جراحی ارجح می باشد.

اقدامات مهم درجهت ارزیابی افتادگی سینه پیش از عمل

با نشان دادن تصاویر قبل و بعد از عمل و همچنین فرم شماتیک پستان قبل و بعد از عمل می توان به بیمار کمک کرد تا ارزیابی واقعی تری از نتایج بعد از عمل داشته باشد. در ماستوپکسی یا لیفت سینه با اینکه از بافت پستان برداشته نمی شود و فقط پوست اضافی برداشته می شود، ممکن است برای فرد بعد از عمل این تصور به وجود آید که حجم پستان کم شده است، علت این است که با برداشتن پوست اضافی، بافت پستان در ناحیه ای کوچک تر فشرده می شود و این فشرده شدن بافت در پستان هایی که نرم تر و تراکم کمتری دارند بیشتر می باشد.     
در افرادی که پهنای پستان بیشتری دارند و یا چین زیر پستانی پایین تر قرار گرفته است، به طوری که پستان روی قفسه سینه پخش شده است با جراحی ماستوپکسی پستان جمع تر شده و مساحت کمتری از قفسه سینه را بعد از عمل اشغال خواهد کرد و این نیز منجر به کوچک‌تر دیده شدن پستان بعد از عمل می شود.     
پس در افرادی که بافت پستان نرم تر و تراکم کمتری دارد یا در افرادی که سینه های پهن و پخش شده ای دارند با اینکه در جراحی ماستوپکسی یا لیفت پستان از بافت پستان برداشته نمی شود اما بعد از عمل پستان کوچک‌تر به نظر می آید. فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی باید این مطلب را به فرد مراجعه کننده قبل از عمل یادآوری کند.

چگونگی انجام لیفت پستان یا ماستوپکسی

در این مبحث در مورد افرادی توضیح داده می شود که حجم پستان ها دلخواه فرد است اما افتادگی و حالت پستان نمایی سالخورده و آزاردهنده، برای فرد ایجاد کرده است. در این افراد عمل جراحی مناسب ماستوپکسی یا لیفت پستان است که در آن پوست اضافی پستان برداشته و بافت پستان جا به جا شده و در محل جدید، بالاتر قرار می گیرد.

همراه با جراحی ماستوپکسی یا لیفت پستان اضافه کردن مختصر حجم از طریق تزریق چربی یا برداشتن مختصر بافت به صورت مستقیم با عمل لیپوساکشن می تواند به بهبود غیر قرینگی پستان ها که قبل از عمل وجود داشته است کمک کند.

فاکتورهای موثر بر نتیجه‌ی رفع افتادگی سینه با ماستوپکسی 

نتیجه عمل جراحی ماستوپکسی یا لیفت پستان ها از فرد به فرد ممکن است متفاوت باشد. طبق نظر دکتر جعفری، فاکتورهای تأثیرگذار در نتیجه این عمل شامل این موارد است : 

  • ضخامت و الاستیسیتی یا قدرت کشسانی پوست
  • ضخامت بافت چربی زیر جلدی و نسبت این چربی به کل بافت پستان
  • تراکم و قوام بافت پستان
  • موقعیت لیگامان های کوپر داخل پستان
  • میزان برجستگی عضله سینه ای یا سایر عضلات جدار قفسه سینه
  • موقعیت و حالت استخوان های جدار قفسه سینه شامل جناغ و دنده ها 

از آنجا که این فاکتورها از فرد به فرد دیگر متفاوت است لذا در ماستوپکسی یا لیفت پستان ها نیز مانند سایر جراحی های پلاستیک و زیبایی این جمله مصداق پیدا می کند:

""در اعمال جراحی زیبایی و پلاستیک فرد نباید خود را با کسی دیگر مقایسه کند، تنها کسی را که می تواند مورد قیاس قرار دهد، خودش است.""

در ادامه با هرکدام از این ویژگی ها و تاثیر آنها بر نتیجه‌ی ماستوپکسی بیشتر آشنا می شوید:

نقش کیفیت پوست در نتیجه لیفت سینه یا ماستوپکسی 

 باید توجه داشت که پوست تنها قسمتی از پستان است که نتیجه‌ی نهایی جراحی لیفت سینه یا ماستوپکسی را پشتیبانی می کند، لذا هرچه پوست ضخیم تر و قدرت کشسانی آن بیشتر باشد، نتیجه عمل مطلوب تر و مدت زمان بیشتری دوام خواهد آورد.

همان طور که توضیح داده شد کیفیت پوست فرد نقش بسیار مهمی در نتیجه و پایداری عمل جراحی ماستوپکسی یا لیفت پستان که از انواع جراحی زیبایی سینه است، دارد و این مطلب برای فرد مراجعه کننده قبل از عمل باید توضیح داده شود تا اگر توقع غیرواقعی از عمل داشته باشد، رفع شود.

نقش چربی زیرپوستی و تراکم بافتی در نتیجه لیفت پستان

 میزان و نسبت چربی زیر جلدی در پوست پستان نیز می تواند از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت باشد. این فاکتور نیز تأثیر قابل توجهی در نتیجه عمل دارد. هرچه تراکم بافتی بیشتر، نتیجه عمل جراحی سینه بهتر و ماندگارتر خواهد بود. یک لایه زیرپوستی در ایجاد ظاهری طبیعی و صاف و پوشش نامنظمی های پستان که از قبل وجود داشته است، مانند تغییرات فیبروکیستیک، نقش بسیار مهمی دارد. 

از طرفی باید توجه داشت در افرادی که مقادیر زیاد چربی نرم و شل در بافت پستان دارند، تأثیر منفی در نتیجه عمل دارد. زیرا بافت چربی شل و نرم در مقابل نیروی جاذبه زمین مقاومت کمتری دارد و در اثر افتادگی باعث خالی شدن قسمت فوقانی پستان می شود. در این افراد برای پر کردن قسمت فوقانی پستان علاوه بر جراحی لیفت سینه یا ماستوپکسی می توان از تزریق چربی یا تعبیه پروتز پستان بهره گرفت.  

نقش کیفیت و تراکم بافت پستان در نتیجه عمل لیفت پستان

کیفیت و تراکم بافت پستان نیز از بیماری به بیمار دیگر بسیار متفاوت است. به طور کلی بافت غددی پستان نسبت به چربی پستان سفت تر و قوام محکم تری دارد، لذا پتانسیل بیشتری برای شکل پذیری و حفظ شکل خود به مرور زمان دارد. افرادی که دارای بافت غددی متراکم و کیفیت خوب پوستی هستند و تحت جراحی ماستوپکسی و لیفت پستان قرار می گیرند، نتایج عمل آن ها با جراحی پروتز پستان قابل مقایسه است. در مقابل افرادی با پوست نازک و تغییرات زیاد فیبروکیستیک پستان بعد از جراحی ماستوپکسی، پستان آن ها ممکن است غیر یکنواخت، نامنظم و ناصاف به نظر آید.

نقش لیگامان های کوپر در نتیجه لیفت پستان یا ماستوپکسی

 لیگامان های کوپر، تیغه های متراکم و مستحکم بافتی هستند که از فاسیای عضله سینه ای (پکتورال) به داخل بافت پستان و از آن جا به لایه های پوست متصل می شوند. این لیگامان ها در نگه داری شکل و حالت پستان و ایجاد ظاهر زیبا برای پستان نقش دارند. با گذشت زمان، نیروی جاذبه، تغییرات ناشی از حاملگی و شیردهی و تغییرات وزن این لیگامان ها شل شده و باعث افتادگی کل پستان روی قفسه سینه می شوند.

برای محکم و متراکم تر کردن این لیگامان ها راهی وجود ندارد و از دست فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی کاری ساخته نیست و در مورد نقش این لیگامان ها در شکل پستان و محدودیت عمل جراحی برای اصلاح آن قبل از عمل با بیمار باید صحبت کرد. 

نقش عضله پکتورال یا سینه ای در عمل جراحی لیفت پستان

شکل و سایز عضله پکتورال (سینه ای) و دیواره استخوانی قفسه سینه یعنی دنده ها و جناغ سینه نقشی غیرمستقیم در شکل و حالت پستان دارند. غیر قرینگی دیواره استخوانی قفسه سینه می تواند در میزان برجستگی و قرینگی پستان ها تاثیرگذار باشد.

جناغ فرو رفته یا برجسته (سینه کبوتری) با جابجایی بافت پستان به سمت داخل یا خارج خصوصاً در حالتی که فرد دراز کشیده است، در شکل و حالت پستان تاثیرگذار است. در جراحی ماستوپکسی عضله سینه ای (پکتورال)، جناغ یا دنده تحت تأثیر قرار نمی گیرد لذا یادآوری این موارد به بیمار قبل از عمل در متعادل کردن توقعات وی از عمل جراحی مؤثر است.

محدودیت آناتومیکی در به دست آوردن شکل دلخواه از ماستوپکسی

بعضی از بیمارانی که به دنبال جراحی ماستوپکسی برای اصلاح افتادگی پستان خود می باشند به فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی خود، تصویری ایدئال از آنچه که می خواهند بعد از این عمل زیبایی به دست آورند، ارائه می دهند. این تصویر می تواند تصویر پستان های خود فرد در جوانی یا از مجلات یا از تصویر افراد سلبریتی یا مدل انتخاب شده باشد. متأسفانه این افراد به محدودیت ها و خصوصیات آناتومیک خودشان آگاهی کامل ندارند.

طبق نظر دکتر مهدی جعفری بهترین متخصص زیبایی در تهران، محدودیت های آناتومیکی که مانع از به دست آوردن شکل دلخواه پستان بعد از عمل لیفت سینه می شوند که عبارتند از: ضعف و آسیب پوستی، کیفیت و تراکم پایین بافت پستان، وجود غیر قرینگی قبل از عمل. فردی که دارای کیفیت ضعیف پوستی و بافتی پستان می باشد نباید توقع داشته باشد که بعد از عمل دقیقاً شکل دوران جوانی خود یا شکل پستان افراد مدل یا سلبریتی را به دست آورد. برای انجام عمل جراحی ماستوپکسی یا لیفت پستان رضایت بخش فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی باید تمامی این موارد و محدودیت های آناتومیک را به فرد یادآوری و توقعات وی را از عمل واقعی کند.     
افرادی که با افتادگی پستان به جراح فوق تخصص پلاستیک مراجعه می کنند، باید بدانند پوست ضعیف و نیروی جاذبه که باعث افتادگی سینه آن ها شده است بلافاصله بعد از عمل هم وجود دارند و از بین نرفته اند. لذا نتایج جراحی ماستوپکسی یا لیفت پستان ها برای همیشه ثابت نخواهد ماند.

تاثیر جراحی لیفت سینه بر زیبایی

ماستوپکسی علاوه بر بالا کشیدن سینه ها باعث فرم دهی و زیباتر شدن آن ها می شود، بعد از این جراحی زیبایی پستان ها گردتر شده و ظاهر افتاده و دراز آن اصلاح می شود. بخش بالای پستان پر می شود و از خالی بودن آن جلوگیری می شود.  
این جراحی خللی در نیپل یا نوک پستان ها ایجاد نمی کند و دوباره نوک پستان ها در مرکز پستان قرار خواهند گرفت، هاله ای تیره رنگ که اطراف نوک سینه است در زنانی که بزرگ و پهن باشد کوچک تر خواهد شد.

موارد کاربرد لیفت سینه یا ماستوپکسی

ماستوپکسی برای موارد زیر استفاده می شود:

  • بالا کشیدن پستان
  • بالا بردن نوک پستان
  • ایجاد شکل گردتر برای پستان
  • کاهش اندازه هاله اطراف نوک پستان

ترجمه شده توسط دکتر مهدی جعفری

بهترین فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی

دکتر مهدی جعفری با سابقه ای طولانی در زمینه انواع جراحی های زیبایی از جمله عمل زیبایی بینی، جراحی زیبایی سینه، عمل لیپوماتیک یا لیپوساکشن و تزریق چربی و ژل بهترین متخصص زیبایی در تهران هستند. جهت مشاهده نمونه جراحی انجام شده توسط ایشان به کانال تلگرام و آپارات ایشان مراجعه نمایید.

 

 با تشکر از همراهی شما با وب سایت فوق تخصص جراحی پلاستیک دکتر مهدی جعفری

دکتر مهدی جعفری

دکتر مهدی جعفری

دکتر مهدی جعفری، عضو انجمن جراحان پلاستیک ایران و فوق تخصص جراحی پلاستیک است. او رتبه اول دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را دریافت کرده است. دکتر جعفری با استفاده از تجهیزات مدرن و با همراهی تیم حرفه‌ای، در زمینه جراحی های زیبایی مانند جراحی زیبایی سینه، بینی، باسن، لیپوساکشن و تزریق بوتاکس و ژل فعالیت می‌کند. او آماده ارائه خدمات به زیباجویان عزیز با توانایی و تجربه خود می‌باشد...

دیدگاه ها

ثبت دیدگاه
اینستاگرامآدرس مطبتماس سریعدرباره دکتر
کد های هدر و فوتر فعال هستند