جراحی باسن و انواع روش های آن

دکتر مهدی جعفری فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی و بهترین جراح زیبایی و متخصص زیبایی در تهران در این مطلب توضیحات کاملی را در خصوص انواع جراحی پلاستیک باسن از جمله جراحی پروتز باسن، لیفت باسن و جراحی تزریق چربی باسن و اینکه آیا این جراحی زیبایی عوارضی را در پی خواهد داشت یا خیر ارائه کرده اند.

لازم به ذکر است که دکتر جعفری در حال حاضر این عمل را انجام نمی‌دهند.

جراحی زیبایی اندام تحتانی

جراحی زیبایی اندام تحتانی به شاخه های زیر تقسیم می شود :

  • تزریق چربی به باسن و ران
  • پروتز باسن و ساق
  • لیفت باسن و ران
  • لیپوساکشن ران و ساق

دلایل افتادگی باسن

 دلایل مختلفی وجود دارد که باعث شل شدن و افتادگی باسن می شود، برخی از این دلایل عبارت‌اند از: 

  • بالا رفتن سن که باعث شل شدن و آویزان شدن پوست می شود و در نتیجه موجب افتادگی باسن می شود.
  • تحلیل رفتن عضلات باسن و از دست رفتن حجم و قدرت عضلات، که می تواند به دلایلی از جمله تغذیه نامناسب و نداشتن فعالیت های جسمی و ورزشی و بالا رفتن سن باشد 

جراحی باسن و انواع روش های آن

امروزه برجسته کردن و حجم دهی باسن و تغییر فرم آن از جمله مهم ترین مسائل برای زنان شده و برای داشتن پایین تنه زیبا و برجسته به دنبال روش های مختلفی هستند. تاکنون به این منظور روش های مختلفی معرفی شده است از جمله لیفت باسن، تزریق چربی و پروتز باسن. عوامل مختلفی در تغییر شکل و آویزان شدن بافت پایین تنه مؤثر اند از جمله تغییرات وزنی قابل ملاحظه، بالا رفتن سن و عوامل ژنتیکی. 

جراحی زیبایی باسن و بزرگ کردن باسن که یکی از انواع جراحی پلاستیک است امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است. در این مطلب از وب سایت فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی و جراح زیبایی دکتر مهدی جعفری با ما همراه باشید تا با انواع روش های پرکاربرد در جراحی باسن آشنا شوید.  

جهت مشاوره تخصصی درخصوص جراحی زیبایی سینه، جراحی زیبایی بینی یا رینوپلاستی، جراحی زیبایی شکم یا ابدومینوپلاستی، تزریق ژل یا فیلر و تزریق بوتاکس و جراحی لیپوماتیک به تیم مشاوره متخصص زیبایی “دکتر مهدی جعفری” مراجعه نمایید.

روش های جراحی زیبایی باسن

سه روش برای انجام این جراحی پلاستیک و بزرگ کردن باسن وجود دارد که عبارتند از پروتز باسن، لیفت باسن و تزریق چربی باسن. در ادامه به توضیح هر یک از این روش ها پرداخته اند:

جراحی باسن با پروتز باسن

روش جراحی پروتز باسن یا ایمپلنت برای کسانی مناسب است که دارای پایین تنه صاف بوده و همچنین چربی کافی و مناسبی برای انجام روش تزریق چربی ندارند، یعنی در کسانی که بافت چربی کافی برای تزریق دارند، تعبیه پروتز باسن مناسب نیست و برای بزرگ کردن و فرم دادن به باسن اولویت اول تزریق چربی می باشد. در این روش فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی یا جراح زیبایی در دو طرف بالای شکاف بین باسنی برش ایجاد می کند و پروتز را در آن قسمت جایگذاری می کند. 

پروتز باسن از جنس سیلیکونی است که در سه قسمت از اندام تحتانی می توان پروتز باسن را قرار داد که عبارتند از زیر عضلات اندام تحتانی، بین عضلات اندام تحتانی و یا زیر فاشیا. لازم به ذکر است که جنس پروتز باسن از پروتز سینه مستحکم تر است. طبق تحقیقات و بررسی های انجام شده جراحی پروتز باسن ماندگاری بیشتری نسبت به تزریق چربی خواهد داشت و ممکن است تا چندین سال نیاز به تعویض آن وجود نداشته باشد. 

از جمله مواردی که بعد از انجام عمل باید رعایت شود این است که فرد بعد از پروتز باسن نباید از کرم های برنزه کننده استفاده کند و باید از آفتاب گرفتن خودداری کند. همچنین فرد تا مدتی نباید حرکات و ورزش های سنگین انجام دهد. دوره نقاهت این جراحی زیبایی تا بهبودی کامل بین ۴-۶ ماه می باشد.

افراد مناسب برای جراحی زیبایی پروتز باسن

برای انجام جراحی زیبایی پروتز باسن و ایمپلنت باسن فرد باید حداقل ۱۸ سال سن و از لحاظ سلامت جسمی در وضعیت مطلوب باشد. همچنین از لحاظ روحی روانی نیز باید دارای ثبات باشد و علاوه بر آگاهی از این پروسیجر جراحی و عوارض آن دارای توقعات واقعی باشد. ایمپلنت باسن تا حدودی باعث بهبود فرم و اندازه باسن می شود اما این بدان معنا نیست که الزاما آنچه را که فرد در ذهن اش تصور کرده است ایجاد کند.

بررسی ماندگاری جراحی پروتز باسن 

 پروتز باسن می تواند ماندگار باشد مگر این که بعد از گذشت زمانی پروتزها دچار شکستی شوند و یا جابه‌جا شوند. در این صورت باید جراحی مجدد انجام شود و ایمپلنت‌ها را تعویض کرد. چنانچه وزن افراد پس از این عمل زیبایی تغییر کند نیز ممکن است در شکل ظاهری آن تغییراتی ایجاد شود. بنابراین بعد از لیفت باسن و پروتز باسن بهتر است از برنامه غذایی مناسبی استفاده کرد و همچنین ورزش نیز کرد تا از تغییرات وزنی تا جای ممکن جلوگیری شود.   

چگونگی انجام پروتز باسن

این نوع جراحی معمولا با بی هوشی عمومی یا بی حسی موضعی انجام می شود که بستگی به شرایط بیمار و نظر متخصص زیبایی دارد. ابتدا بیماران بر روی شکم خود خوابانده می شوند تا پزشک بتواند اقدامات لازم را بر روی باسن فرد انجام دهد. برش هایی بر روی باسن ایجاد می شود، برش های ایجاد شده در باسن می تواند در محل رسیدن ران ها به یکدیگر و یا در پایین خط باسن ایجاد شود. فوق تخصص جراحی پلاستیک از محل این دو برش در هر طرف یک پاکه (فضای خالی) برای پروتز در روی عضله یا ما بین عضله ایجاد و ایمپلنت را داخل آن قرار می دهد. بعد از قرارگیری ایمپلنت و پس از اطمینان از قرینگی و قرارگیری محل مناسب پروتز، زخم ها دوخته می شود. در پایان عمل گارمنت فشاری CIMPRESSRON GARMENT یا همان گن پوشیده می شود.

محل قرارگیری پروتز

پروتز باسن را می توان در نواحی مختلفی از باسن قرار داد، اما پر کاربردترین ناحیه زیر عضله و زیر فاشیا است. سایر نواحی که گاهی ممکن است پروتز را در آن ها قرار دهند، عبارتند از داخل عضله باسن که کاربرد های کمتری دارند.

انواع روش های جراحی پروتز باسن

معمولا بیشتر جراحی پروتز باسن به روش دوم صورت می گیرد و به همین علت برش ها کمتر دیده می شود و بعد از مدتی محو شده و دیده نخواهد شد. اما این برش می تواند احتمال عفونت را در اشخاص بیشتر کند. پیشنهاد می شود پیش از انجام پروتز باسن در ابتدا از متخصص زیبایی بخواهید که در رابطه با نحوه این برش ها برای شما توضیحاتی ارائه دهد. پس از برش حفره ایی در باسن می توان از این طریق پروتز را در زیر و یا روی ماهیچه باسن قرار داد. متخصص زیبایی حرفه ای همچون دکتر مهدی جعفری سعی می کند پروتز ها به گونه ای در باسن قرار بگیرند که احتمال جابه جایی پروتزها به حداقل برسد. 
در انتها جراح زیبایی در سمت دیگر به همین طریق پروتز ها را جایگذاری می کند و  از قرینگی پروتز ها در قسمت چپ و راست اطمینان حاصل پیدا می کند. شکاف ها در نهایت با بخیه ها بسته می شود و بعد از گذشت چند ساعت بیمار از حالت بیهوشی خارج می شود.

تزریق چربی باسن

در این جراحی زیبایی از نقاط دیگر بدن چربی برداشته می شود و به اندام تحتانی تزریق می شود. معمولا در قسمت های شکم، پهلو و همچنین ران ها چربی های اضافه وجود دارد که می توان آن را به اندام تحتانی تزریق کرد و برای فرم دادن به آن ناحیه استفاده کرد. این نوع جراحی پلاستیک خطر کمتری نسبت به پروتز باسن دارد. این روش بسیار مناسب است از آن جهت که چربی از بدن خود فرد برداشته می شود و کاملا طبیعی است و برای افرادی مناسب است که باسن کوچکی دارند یا افتادگی باسن در آن ها وجود دارد.

برای انجام جراحی به روش تزریق چربی پزشک جراح در مناطقی که می خواهد چربی بردارد شکاف کوچکی ایجاد کرده و سپس با استفاده از روش لیپوساکشن یا لیپوماتیک لوله های تخلیه را در جای مناسب وارد کرده و چربی های اضافی را برمیدارد و به منطقه مورد نظر در پایین تنه تزریق می کند سپس هر شکافی که ایجاد شده را بخیه می زند.

لیفت باسن

لیفت باسن روشی در این جراحی پلاستیک است که در آن پوست باسن به سمت بالاتر کشیده می شود. این جراحی زیبایی با برش دور تا دور زیر اندام تحتانی انجام می شود و موجب کشیده شدن پایین تنه و باسن و همچنین از بین رفتن شل بودن این ناحیه می شود.

کاندید مناسب جراحی لیفت باسن

اگر با ورزش و کاهش وزن، شکل مناسب باسن بدست نیاید فرد می تواند کاندید جراحی زیبایی لیفت باسن یا پروتز باسن و ایمپلنت باسن شود که شامل موارد زیر است:

  • افرادی که به علت کاهش وزن زیاد یا افزایش سن، خاصیت کشسانی (elasticity) پوست آن ها از بین رفته و باسن شان دچار افتادگی شده است.
  • افرادی که در اثر ورزش نکردن یا سلولیت دچار چین و چروک و فرو رفتگی در ناحیه باسن شده اند.
  • فرد از لحاظ سلامت جسمی و روحی روانی در وضعیتی مطلوب باشد، سیگار نکشد، از عمل جراحی زیبایی توقعات واقعی داشته باشد و بعد از عمل برای رژیم غذایی مناسب و ورزش برنامه ریزی کند.

چگونگی جراحی لیفت باسن

جراحی زیبایی لیفت باسن به صورت سرپایی یا بدون نیاز به بستری (outpatient) انجام می شود در این جراحی زیبایی معمولا از بیهوشی عمومی استفاده می شود. برش این عمل جراحی در ناحیه کمر در محل بستن کمربند یا کمی پایین تر از آن داده می شود و بعد از انجام برش پوست اضافی بریده و برداشته می گردد.

برای چربی اضافی متصل به پوست دو راهکار وجود دارد:

  • همراه با پوست اضافی چربی اضافی نیز برداشته شود و لیفت باسن انجام شود.
  • تنها پوست اضافی برداشته و چربی اضافی به ناحیه باسن انتقال داده شود، با این پروسیجر علاوه بر لیفت باسن، بزرگ کردن باسن نیز صورت می گیرد.
  • با این عمل جراحی چین و چروک و فرورفتگی باسن کاهش، افتادگی اصلاح و باسن صاف تر و براق تر به نظر خواهد رسید.

مزایای تزریق چربی به باسن نسبت به پروتز باسن

  • در این عمل جراحی زیبایی باسن شکل طبیعی تری پیدا کرده و عوارض کمتری دارد.
  • چربی اضافه از اندام های دیگر برداشته می شود لذا پیکر تراشی نیز جزء لاینفک این عمل محسوب می شود، برداشتن چربی از بالای باسن در پشت به فرم دهی و برجسته به نظر رسیدن باسن کمک می کند.
  • تزریق چربی می تواند در چند محل از باسن از جمله قسمت های تو رفته خارجی باسن هم انجام شود، اما پروتز باسن تنها در یک محل قرار می گیرد.

افراد مناسب برای انجام جراحی زیبایی باسن از نظر بهترین متخصص زیبایی

افرادی برای انجام این روش های حجم دهی باسن مناسب هستند که دارای ویژگی های زیر باشند:

  • فرد مراجعه کننده باید از نظر روانی و اخلاقی سالم باشد و انتظارات غیر واقعی از انجام این جراحی پلاستیک و زیبایی نداشته باشد.
  • فرد مورد نظر باید از نظر جسمی سالم باشد و بیماری خاصی نداشته باشد تا در هنگام بیهوشی دچار مشکل جدی نشود.
  • فرد مراجعه کننده ترجیحاً سیگاری نباشد و همچنین الکل مصرف نکند.
  • وزن فرد مورد نظر ثابت باشد.

اقدامات قبل از جراحی برجسته کردن باسن

 برای انجام جراحی های حجم دهی و برجسته کردن باسن قبل از انجام عمل باید اقدامات مراقبتی زیر را انجام دهد:

  • قبل از عمل از مصرف داروهای خاصی مانند آسپرین، داروهای گیاهی و داروهای ضد التهاب که ممکن است باعث افزایش خون ریزی شوند، پرهیز کند.
  • آزمایش‌های مورد نظر از نظر پزشک جراح را قبل از عمل به موقع انجام دهد.
  • از مصرف نوشیدنی های الکل دار خودداری کند.

مراقبت بعد از جراحی باسن

طبق نظر فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی دکتر مهدی جعفری برخی از مراقبت های ضروری بعد از این جراحی پلاستیک عبارتند از:

  • بیمار بعد از گذشت دو هفته می تواند فعالیت های روزانه خود را از سر بگیرد.
  • در دوره نقاهت از لباس های تنگ مخصوص استفاده کنید تا شکل باسن به حالت جراحی شده فیکس بماند.
  • بیمار بعد از پروتز باسن نمی تواند به مدت چند روز بر روی نشیمن گاه خود بنشیند پس بهتر است در زیر خود یک کوسن نرم بگذارید.
  • برای اینکه شما از جراحی پروتز باسن نتیجه ایده آلی را به دست آورید بهتر است مراقبت های بعد از جراحی پروتز باسن را به درستی انجام دهید. 
    بعد از جراحی باسن، ورم ها به مدت چند هفته بر روی باسن وجود دارد و ممکن است شما از نتیجه جراحی شگفت زده و همچنین نگران شوید، در این باره باید مقداری شکیبا باشید و پس از کاهش ورم ها نتیجه نهایی دیده خواهد شد.
  • بیمار بعد از این جراحی پلاستیک احساس درد و ناراحتی و کبودی داشته که به دلیل اقدامات انجام شده بر روی اندام تحتانی و همچنین شکاف های ایجاد شده طبیعی خواهد بود. برای کاهش درد و ناراحتی می توان از داروهای مسکن استفاده کرد.

جراحی پلاستیک باسن چه عوارضی دارد؟

طبق نظر دکتر مهدی جعفری فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی و بهترین جراح زیبایی، این جراحی پلاستیک عوارض خاصی که بتواند مانع از انجام این جراحی زیبایی شود ندارد. اما گاهی ممکن است برخی از عوامل را به دنبال داشته باشد که بهتر است شخص مراجعه‌کننده قبل از انجام این جراحی از آنها آگاه باشد.

عوارض پزشکی بعد از جراحی باسن

پروتز باسن ممکن است برخی عوارض پزشکی را به دنبال داشته باشد که این عوارض برای همه جراحی های زیبایی و جراحی پلاستیک ممکن است پیش بیاید. برخی از آن ها عبارتند از عفونت، انقباض کپسولی، سوزن سوزن شدن پوست بیمار و باز شدن زخم.

عوارض روانی جراحی پلاستیک باسن

همان طور که گفتیم جراحی باسن به روش های مختلفی انجام می شود که عبارتند از: جراحی لیفت باسن، جراحی پروتز باسن و جراحی تزریق باسن. بعد از هرکدام از این انواع جراحی باسن ممکن همه انتظارات فرد مراجعه کننده برآورده نشود و موجب نارضایتی فرد شود، لذا فرد بیمار و مراجعه کننده باید انتظارات قابل قبولی را از نتیجه جراحی باسن خود داشته باشد.

عوارض فیزیولوژیکی جراحی باسن

بعد از جراحی پلاستیک باسن همچون سایر جراحی های زیبایی که با بی هوشی همراه هستند، بدن فرد بیمار ممکن است نسبت به داروهای بیهوشی واکنش نشان دهد. اما نگران نباشید این واکنش ها خطر خاصی را برای فرد ندارد و خیلی زود توسط تیم پزشکی حاضر در اتاق عمل بر طرف خواهند شد.

سایر عوارض احتمالی بعد از جراحی حجم دهی باسن

 گاهی ممکن است بعد از انجام روش های برجسته سازی باسن و تغییر فرم آن مشکلاتی احتمالی پیش بیاید که عبارت‌اند از :

  • عوارض احتمالی پس از بی هوشی
  • هماتوم، عفونت، سرما (تجمع مایع)
  • دیر بهبود یافتن زخم ها
  • به وجود آمدن اسکار

 

با تشکر از همراهی شما با وب سایت فوق تخصص جراحی پلاستیک دکتر مهدی جعفری

دکتر مهدی جعفری

دکتر مهدی جعفری

دکتر مهدی جعفری، عضو انجمن جراحان پلاستیک ایران و فوق تخصص جراحی پلاستیک است. او رتبه اول دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را دریافت کرده است. دکتر جعفری با استفاده از تجهیزات مدرن و با همراهی تیم حرفه‌ای، در زمینه جراحی های زیبایی مانند جراحی زیبایی سینه، بینی، باسن، لیپوساکشن و تزریق بوتاکس و ژل فعالیت می‌کند. او آماده ارائه خدمات به زیباجویان عزیز با توانایی و تجربه خود می‌باشد...

دسته بندی ها:

دیدگاه ها

ثبت دیدگاه
اینستاگرامآدرس مطبتماس سریعدرباره دکتر